Juliol 29, 2021

ajuntamentdaltvila

GCPHE señaléticaLes Ciutats Patrimoni de la Humanitat acorden un conjunt d'accions que unifiquen i reforcen la identitat corporativa comuna dels nuclis històrics amb el segell Unesco.

Mèrida, dijous 8 d'abril de 2021.- Equips tècnics de les 15 Ciutats Patrimoni de la Humanitat d'Espanya ha definit un manual de bones pràctiques per aconseguir que la senyalètica Patrimoni Mundial en els nuclis històrics de les 15 ciutats s'adapti a una imatge similar, accessible i amb el logotip de la UNESCO i del Grup de Ciutats Patrimoni de la Humanitat en tots els suports.

El president del Grup de Ciutats Patrimoni de la Humanitat i alcalde de Mèrida, Antonio Rodríguez Osuna, ha subratllat la importància d'aquest acord "amb el qual el nostre Grup és un exemple a casa nostra de com 15 ciutats comparteixin bones pràctiques i plans que permeten compatibilitzar la correcta gestió del patrimoni amb una oferta turística conjunta que representa el patrimoni Mundial Unesco i la marca Espanya".

Les Jornades s'han celebrat els dies 7 i 8 d'abril, amb participació de tècnics de les 15 ciutats, a la seu del Consorci Ciutat Monumental de Mèrida. Segons ha explicat el president de Grup, "en els senyals patrimonials de les 15 ciutats ens trobem absència de logotip de la UNESCO en alguns casos; manca d'accessibilitat dels textos en altres casos, deficient estat de conservació dels senyals, dissenys antiquats i, sobretot, cal una imatge comuna entre les 15 ciutats. Això és el que volem canviar per millorar l'experiència dels viatgers aportant informació actualitzada i moderna que sigui un nou atractiu per augmentar el flux de turistes, millorar la qualitat de l'oferta, contribuir a la desestacionalització i augmentar la fidelització de les nostres destinacions, amb experiències de valor diferencials per al turista implementant l'ús de les noves tecnologies".

Totes les ciutats coincideixen en la importància de la senyalètica a nivell informatiu i a més com a element estratègic per diversificar el turisme, facilitar la visita i conciliar la vida de la localitat amb els turistes, servint també als interessos de la pròpia ciutat. Pilar Amor, coordinadora de la comissió de Turisme del Grup i delegada de Turisme de l'ajuntament de Mèrida, ha explicat que "els principals objectius que persegueix el pla consisteixen en generar un turisme de qualitat, fomentar una nova manera de comprendre la ciutat i els llocs turístics d'interès a través de recursos tecnològics, així com donar visibilitat a cada ciutat com a part del Grup".

Durant les dues jornades en què s'han compartit bones pràctiques, alternatives tecnològiques i solucions de senyalètica inclusiva, s'han establert conclusions amb un decàleg de mesures que es comprometen a impulsar les 15 ciutats del Grup. Segons ha afegit Pilar Amor, entre elles, s'inclouen: "Adaptabilitat a les noves normatives i necessitats de mercat; desenvolupament de plans de digitalització, modernització, substitució i manteniment dels senyals actuals, eliminació de senyals antiquades, ampliació de la senyalètica a altres llocs d'interès per al turista permetent diversificar els fluxos i millorar l'experiència, desenvolupament de plans d'accessibilitat turística, facilitar i millorar l'experiència de tots els turistes que visiten les ciutats, amb experiències integrals per al turista amb necessitats especials. Tot això des del màxim respecte el valor universal excepcional que defineix les ciutats del Grup".

El Grup ha arribat a aquest resultat després d'un llarg procés de treball que es va iniciar el 2019 amb l'anomenat Fase I Senyalètica GCPHE, un projecte finançat per la Secretaria d'Estat de Turisme, que va concloure amb el lliurament per part de la consultora Braintrust d'un estudi comparatiu, resultat de l'anàlisi de la senyalètica de les 15 ciutats i de reunions amb tècnics municipals de turisme del Grup.

L'estudi va continuar el 2020 amb la participació dels tècnics d'Accessibilitat a la Fase II, a càrrec de la mateixa consultora i finançada també per la Secretaria d'Estat de Turisme. En l'actual Fase III d'aquest projecte, en l'àmbit de la Comissió de Patrimoni i amb el finançament del Ministeri de Cultura i Esport, s'han incorporat a l'estudi dels tècnics de Patrimoni, amb la finalitat de tancar un estudi rigorós que permeti arribar a la proposta base comuna a les 15 ciutats de disseny, amb característiques mínimes per a una nova senyalètica Patrimoni Mundial homogènia per als monuments a les 15 ciutats UNESCO, amb la característica d'accessibilitat i posada en valor del patrimoni.

El president del Grup de Ciutats Patrimoni de la Humanitat, que va inaugurar ahir les jornades, acompanyat de Pilar Barrero, sotsdirectora de Gestió i Coordinació dels Béns Culturals, del Ministeri de Cultura, ha recordat que la nova senyalètica complementa el treball perquè cada ciutat pugui tenir els nous plans turístics disponibles abans de l'estiu, que també inclouen 15 vídeos de testimonis al·lusius als Valors Universals Excepcionals de cada ciutat, així com codis QR: "Les 15 Ciutats patrimoni de la Humanitat tendran noves eines de promoció el proper any i els visitants trobaran a totes les oficines de turisme de les nostres ciutats plans molt atractius, amb coherència en tota la identitat corporativa per al Patrimoni Mundial. Els nous plans i la renovació de la senyalització, suposen un salt de qualitat per millorar l'experiència dels viatgers".

Wpp