abril 28, 2024

ajuntamentdaltvila

sinimagenRed Eléctrica, l'empresa de Redeia responsable de l'operació i transport del sistema elèctric nacional, ha iniciat els treballs de construcció de la nova línia soterrada entre les subestacions existents d'Eivissa i Bossa. Es tracta d'un doble circuit de 132 kV l'execució del qual es desenvoluparà seguint un pla d'actuació dividit en diferents trams i que ha estat dissenyat en coordinació amb els ajuntaments d'Eivissa i Sant Josep i al costat del Consell d'Eivissa perquè no interfereixi en l'activitat diària i la mobilitat de tots dos nuclis urbans.

La nova línia subterrània Eivissa-Bossa, que suposa una inversió de més de 10 milions d'euros, és una de les actuacions incloses en el denominat eix sud. L'objectiu de la línia és garantir el subministrament segur de tot el sud i oest de l'illa d'Eivissa i s'estima que entri en servei en 2025. El projecte està inclòs en la Planificació de la Xarxa de Transport d'Electricitat 2021-2026.

Les obres comencen després de la declaració d'interès autonòmic del projecte, l'obtenció de la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) per part de la Comissió Balear de Medi Ambient i després de rebre llum verda de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia mitjançant resolució de les preceptives autoritzacions administratives.

Detall de les obres de la línia Eivissa- Bossa

El traçat de la nova línia transcorrerà pel nucli urbà de la ciutat d'Eivissa (des de camí dels Dominguets cap a Avinguda de la Pau i de Sant Jordi) i en menor mesura pel de Sant Josep (carrer Avets) i s'ha dividit en 7 trams de construcció, cadascun d'ells amb diferents fases.

De manera coordinada amb les administracions s'informarà de l'avanç de cadascuna d'aquestes fases i de les vies que puguin experimentar regulacions puntuals del trànsit.

A més, fruit de la col·laboració amb les institucions, els treballs d'instal·lació de la nova línia es compatibilitzaran amb els serveis i instal·lacions existents i també amb les futures obres projectades per part de les administracions competents.

Per a minimitzar qualsevol afecció a l'activitat habitual de l'illa, Red Eléctrica ha previst realitzar al llarg del traçat dues perforacions horitzontals dirigides per a desenvolupar un micro túnel que evitarà interferències en les carreteres estratègiques E-20 i E10/EI-600 per les quals creua el traçat de la línia. La primera d'elles s'executarà a la sortida de la subestació d'Eivissa i la segona a l'arribada a la de Bossa.

Impuls a l'eix sud de transport elèctric de l'illa

Les actuacions de l'eix sud inclouen, a més d'aquesta línia, la repotenciació de totes les línies de transport elèctric existents a Eivissa (intervenció ja executada), un nou parc de 132 kV annex a l'existent de 66 kV en la subestació de Sant Jordi (actualment en construcció i amb previsió de posada en servei en 2024) i la instal·lació d'una bateria d'emmagatzematge d'energia en l'actual subestació de Sant Antoni, que actualment està en tràmit d'informació pública i té previsió de posada en servei en 2025.

Els diferents projectes que integren aquest eix són clau per a reforçar la seguretat de subministrament especialment en les èpoques estivals -de major consum i necessitat estratègica per a l'activitat econòmica de l'illa- i també per a oferir un vigorós impuls a la transició energètica d'Eivissa.

En aquest sentit, d'una banda, la línia Eivissa-Bossa i les repotenciacions aporten major seguretat a la xarxa de transport davant possibles contingències elèctriques.

D'altra banda, la bateria, com a element plenament integrat en la xarxa de transport, reforçarà la seguretat de subministrament i permetrà maximitzar l'aportació actual de l'enllaç Mallorca-Eivissa (passant de 100 a 190 MW). També facilitarà una major integració d'energies d'origen renovable, amb els beneficis associats que suposa per a la transició energètica –reducció del funcionament de la generació tèrmica local, de les emissions de CO2 associades i dels costos del sistema.

Totes aquestes actuacions conformen una alternativa més sostenible que l'antic projecte de Es Fornàs: evita un traçat aeri en doble circuit més extens i la construcció d'una nova subestació de 132 kV a Sant Antoni. L'eix sud dona resposta a les demandes i necessitats de les institucions autonòmiques i locals d'Eivissa i de les Illes Balears, així com del conjunt de les seves comunitats.

 

Wpp